Webben är idag vår största informationskanal och den plats vi söker oss till oavsett det handlar om nyheter, underhållning eller kommunikation. Både företag och myndigheter använder sig just av webben som sitt främsta verktyg för att nå ut till sin publik på ett aktivt och närvarande sätt. Människor och samhället som helhet har helt enkelt blivit mer webb-fokuserat och där vi förväntar oss att finna det vi söker på nätet i någon typ av format uppkopplat.
Denna ökade användning av internet som kanal för företag har självklart även lett till en tuff konkurrens inom de flesta typer av kommersiell bransch. Det gäller att ha öga för hur man skapar en tilltalande sajt som väcker intresse samtidigt som den är användarvänlig och grafiskt kreativ. Idag tar de flesta företag hjälp av proffs inom webbutveckling för att säkerställa en korrekt framtagen plattform, men det kan ändå vara till stor fördel att känna till några av knepen bakom en välskapad sajt.
En trend som definitivt är här för att stanna är den så kallade ”platta designen”, vilket tog sig uttryck för några år sedan. Den här typen av designfokus innebär att man fokuserar mer på minimalistisk och avskalad design istället för komplicerad design med effekter. Det handlar helt enkelt om att använda sig av en platt yta för sajten med solida färger utan något svårt 3D djup eller komplicerade stilar. En sajt som använder sig av strukturell och minimalistisk typografi med enkla ikoner är alltså bättre än en sajt med snitsiga typsnitt och effektfulla 3D-ikoner.
Vi är förmodligen trötta på att allting ska vara häftigt åt alla håll, det som förut imponerade är inte längre hållbart i längden. Nu är vi inte lika impade av tekniken och hur kreativiteten kan flöda i webbsammanhang – det krav vi nu istället har som användare är att ta till oss information utan att vare sig behöva koncentrera oss eller egentligen tänka för mycket. Surfande, spelande, shopping eller vad det nu kan tänkas handla om ska helt enkelt kunna göras utan att vi märker av det. Det ska vara ett obehindrat moment precis som vilken annan ordinär vardagsrutin.
Är man i tagen att skapa en webbsajt bör man absolut utgå från användarens perspektiv när man utvecklar både upplägg och design. Det ska självklart vara modernt tänkande i den bemärkelsen att man hakar på nya trender inom grafik och teknik, men på ett lagom och rätt sätt. Tänk användarvänligt i en innovativ och modern förpackning så kommer förmodligen resultatet hålla sig inom ramarna för vad kunder kommer att efterfråga i år och framöver. Spelbranschen är ett bra exempel på kategori som lyckas skapa attraktiva och tidsriktiga sajter på ett imponerande sätt, vilket det stora utbudet och variationen på nätet visar.
Men rena typsnitt och enkelhet i sajtens upplägg blir dessutom sidan snabbare för användaren och det gillar förutom användaren även sökmotorer. Idag kan man köpa typsnitt betydligt billigare än tidigare, vilket gör att webbdesigners kan skapa en stilfull design på mindre budget. Man ska dock vara noga med att följa samma känsla rakt igenom hela sajten, från textligt innehåll till typsnitt och bilder. Väljer man att ha en rörlig bild på landningssidan ska denna vara i stil med företagets värden för att undvika konfunderade besökare eller missuppfattat budskap.
Slutligen bör även cookies nämnas som en viktig ingrediens i den användarvänliga sajten. Detta verktyg arbetar för att göra sajten personlig, vilket ger besökaren en mer anpassad upplevelse eftersom sajten styrs av vad personen tidigare gjort (vad man köpt, tittat på eller läst). Denna typ av anpassad design är nog snart standard och inom en ganska snar framtid kommer vi förmodligen bli förvånade när sajternas innehåll INTE är anpassat.
Fördelen med de nya trenderna inom webbutveckling är definitivt kostnaderna – nu kan även mindre företag skapa riktigt attraktiva och smidiga sajter till en inte allt för stor budget. Med rätt kunskap och kreativt tänkande är allt möjligt!